Marketing Salonów Kosmetycznych

Czym jest marketing?

Czym jest marketing? Która z nas zna klientkę i zna siebie, tej nic nie grozi, ta zawsze wygrywa. Która nie zna klientki, a zna siebie, czasami odnosi zwycięstwo, a czasami ponosi klęskę. Która nie zna ani klientki, ani siebie, nieuchronnie ponosi klęskę w każdej bitwie. Tak sparafrazowane słowa Sun Tzu najlepiej oddają istotę współczesnego marketingu salonu kosmetycznego. Marketing to ukierunkowanie na rynek, na potrzeby klientki. Marketing to też dokładne poznanie własnych procesów, słabych i silnych stron, żeby w jak najlepszym stopniu owe potrzeby i wynikające z nich pragnienia zaspokajać. Wszak pragnienia naszych klientek to nic innego, jak potrzeby ukierunkowane czynnikami społeczno-kulturowymi, wzmocnione własnymi cechami osobowościowymi. Nowoczesny marketing to też budowanie i umacnianie relacji, to przekazywanie wartości, to obopólne czerpanie korzyści. Według Oxford Dictionary of Economics, marketing to proces nakłaniania klientek do zakupu produktów firmy, w naszym przypadku oferowanych usług. Wiąże się to z dokonywaniem ustaleń dotyczących dystrybucji i reklamy oraz obejmuje badanie rynku w celu ustalenia prawdopodobnej reakcji klientek na potencjalnie nową ofertę oraz tego, czy ewentualne modyfikacje istniejącej oferty poprawiłyby jej atrakcyjność.

Samo słowo marketing pochodzi od angielskiego słowa „market”, które jako rzeczownik oznacza rynek, natomiast jako czasownik oznacza sprzedaż. W najprostszym zatem znaczeniu, marketing to działanie mające na celu doprowadzenie do sprzedaży naszej usługi. Według Philipa Kotlera, amerykańskiego ekonomisty i honorowego profesora Katedry Marketingu Międzynarodowego w Kellogg School of Management na Uniwersytecie Northwestern, marketing to proces społeczny i zarządczy, w trakcie którego jednostki i organizacje uzyskują to, czego potrzebują i pragną, za pomocą wytwarzania określonych wartości i wymiany tych wartości z innymi. W wąskim kontekście biznesowym marketing oznacza budowanie korzystnych (przynoszących zysk) relacji z klientkami, polegających na wymianie wartości (usługa w zamian za pieniądze). Jak widać, Philip Kotler główny nacisk kładzie na określeniu potrzeb i dostarczenia pożądanego zadowolenia poprzez zbudowanie korzystnych relacji z klientkami w sposób bardziej wydajany i skuteczny niż inne obecne na rynku salony kosmetyczne.

Nieco inaczej marketing postrzega Peter F. Druckner, jeden z najwybitniejszych badaczy i teoretyków zarządzania. Jego zdaniem marketing jest tak podstawowym elementem przedsiębiorstwa, że nie wystarczy mieć silnego działu zbytu, któremu się ten marketing powierzy. Marketing to coś więcej niż tylko sprzedaż, to cały salon kosmetyczny widziany oczami klientki i z tego powodu troska o marketing musi przenikać wszystkie pracownice i wszystkie procesy w salonie. Odpowiednią strategię marketingową powinny realizować wszystkie pracownice naszego salonu.

Według oficjalnej definicji opracowanej przez American Marketing Association, założonego w 1937 roku Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu, marketing to proces planowania i wdrażania produktów, ustalania ich cen i dystrybuowania w celu wymiany z korzyścią dla jednostek i organizacji. Tak przynajmniej brzmiała pierwsza opracowana rzez Stowarzyszenie definicja z 1985 roku. Od tego czasu, definicja była kilkukrotnie modyfikowana, aby w swojej najnowszej wersji z 2007 roku (ponownie zaaprobowanej w roku 2017) brzmieć: „Marketing to działalność, zestaw instytucji i procesów służących do tworzenia, komunikowania się, dostarczania i wymiany ofert, które mają wartość dla klientów, partnerów i ogółu społeczeństwa.”

Zasady postępowania marketingowego, które początkowo stosowane były tylko w przedsiębiorstwach, znalazły swoje zastosowanie także w organizacjach społecznych, publicznych, organizacjach non profit. W związku z tym trudno jednoznacznie zdefiniować marketing. Na pewno każda definicja, każda próba opisania marketingu powinna odnosić się do jednego z trzech jego celów: do poprawy procesu wymiany; podnoszenia konkurencyjności; zaspokajania potrzeb nabywców. W przypadku salonów będzie to poprawa procesu świadczenia przez nas usług kosmetycznych; podnoszenia naszej konkurencyjności w stosunku do innych salonów znajdujących się w okolicy i jak najlepsze zaspokajanie potrzeb naszych klientek.



W ramach naszej oferty proponujemy:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *