Koncepcja marketingu usług
Salon kosmetyczny oferuje usługi. Warto więc się zastanowić, czym w zasadzie są usługi i czym jest marketing usług. Zdaniem Philipa Kotlera, usługa to działanie oferowane klientce w celu zaspokojenia jej potrzeb i osiągnięcia korzyści przez nas. Usługa w swojej istocie jest niematerialna i nie skutkuje nabyciem prawa własności. Zdaniem Rudolfa Maleriego, usługa to niematerialne dobro gospodarcze wyprodukowane na zbyt. Christian Grönroos uważna, że usługą jest proces polegający na rozwiązywaniu problemów klientki, obejmujący zarówno wiele niematerialnych aktywności, które zachodzą pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą, jak i wykorzystujący zasoby materialne. Najprostszą jest definicja zaproponowana przez American Marketing Association, według której marketing usług to marketing oparty na relacji i wartości.
Nowoczesne gospodarki charakteryzują się bardzo dużym udziałem sektora usług w tworzeniu produktu krajowego brutto i zatrudnienia (między 65 a 80%). Do tak znaczącego wzrostu znaczenia usług przyczyniły się między innymi zmiany demograficzne, takie jak wzrost zamożności społeczeństwa, zmiana stylu życia, większa ilość wolnego czasu, większa partycypacja kobiet na rynku pracy itp. Ta nowa rzeczywistość doprowadziła z czasem do wyłonienia się koncepcji Service Dominant Logic, czyli Logiki Usługowej. Twórcami idei byli Stephen Vargo i Robert Lush. Service Dominant Logic (Logikę Usługową) charakteryzują następujące atrybuty: orientacja na usługi a nie na produkt; eksponowanie niematerialnych aspektów zaspokajania potrzeb klientki; orientacja na zasoby niematerialne (operant), a nie fizyczne (operand); dążenie do symetrii informacji w kontaktach z klientkami dzięki obustronnej komunikacji; odejście od propagandy marketingowej na rzecz interaktywnego dialogu; postrzeganie oferty nie jako wartości, ale propozycji wartości; przedkładanie długotrwałych relacji z klientkami ponad doraźną wymianę; postrzeganie wyników finansowych jako wyniku pozytywnych doświadczeń klientek. Salony kosmetyczne i zarządzający nimi nie mogą obejść się bez wprowadzenia tejże orientacji marketingowej. To właśnie marketing usług dostarcza niezbędnej wiedzy o usługobiorczyniach, czyli naszych klientkach.
Zmieniają się usługi kosmetyczne, zmieniają się też możliwości i postawy klientek. Klientki dzięki nowym technologiom uzyskały możliwość oddziaływania na rynek usług kosmetycznych i relację z innymi podmiotami. Klientki są coraz lepiej poinformowane, uniezależnione od informacji pochodzących wyłącznie z jednego źródła, czyli od nas. Wzrosła też świadomość własnej siły nabywczej, a dzięki zorganizowaniu za pomocą technologii informatycznej, klientki zaczęły wykorzystywać ją do wydobywania maksimum korzyści. Rola klientek przekształciła się z biernej w czynną, z nieświadomej w dobrze poinformowanej, z odizolowanej w dobrze zorganizowanej. Zmusza to salony kosmetyczne do zmiany sposobu myślenia o tworzeniu oferty usługowej i do większej odpowiedzialności za pozytywne doświadczenia klientek.
W ramach naszej oferty proponujemy:
- kształtowanie wizerunku salonu kosmetycznego
- aranżację i projektowanie wnętrza salonu kosmetycznego
- promocję i reklamę salonu kosmetycznego
- stworzenie strony internetowej salonu kosmetycznego
- prowadzenie profilów w mediach społecznościowych