Polityka Marketing mix
Marketing to proces, w którym salon kosmetyczny wytwarza wartość dla klientki i buduje z nią silne relacje w celu uzyskania od niej określonych wartości. Według Philipa Kotlera proces ten składa się z pięciu etapów, do których należą:
- Zrozumienie rynku oraz potrzeb klientek.
- Stworzenie strategii marketingowej zorientowanej na klientki.
- Skonstruowanie zintegrowanego planu i programu marketingowego, zmierzającego do wytworzenia wartości.
- Zbudowanie korzystnych relacji i kreowanie pozytywnych doświadczeń u klientek, tak by czuły one zadowolenie (customer delight).
- Pozyskanie wartości od klientki w celu wypracowania zysków oraz kapitału w postaci bazy stałych klientek.
Strategia marketingowa to kształtowanie kompozycji, złożonej z instrumentów i działań marketingowych. Ta kompozycja to struktura marketing mixu. Philip Kotler definiuje strategię marketingową, jako długo i średniookresowy plan działań marketingowych, dzięki któremu firma, czyli nasz salon kosmetyczny, chce stworzyć wartość dla klientki i opłacalną dla nas relację z nią. Salon, poprzez segmentację i wybór rynku docelowego, określa z którymi klientkami chce budować korzystne dla siebie relacje, a poprzez różnicowanie i pozycjonowanie, określa w jaki sposób chce to robić. Kierując się strategią marketingową, salon tworzy zintegrowany marketing mix, który składa się z elementów w pełni kontrolowanych przez salon. Są to: produkt; cena; dystrybucja; promocja. W literaturze określa się je mianem 4P od angielskich słów: product; price; place; promotion. W połowie XX wieku, czyli w czasie wykuwania się marketingowej koncepcji zarządzania zauważono, że nabywcy w procesie podejmowania decyzji zakupu kierują się nie tylko cechami użytkowymi dóbr i usług, lecz również ich wartości emocjonalną, kosztem, a także wygodą i czasem zakupu oraz innymi atrybutami o charakterze materialnym i niematerialnym. Dobry produkt czy usługa to nie tylko dobro określonego rodzaju, lecz również inne elementy, które zostały ujęte wspólnie jako marketing mix. Twórcą pojęcia marketing mix jako zbioru 4P był Edmund Jerome McCarthy, profesor marketingu na Michigan State University i kluczowa postać w rozwoju myślenia marketingowego, w szczególności tak zwanego „podejścia menedżerskiego”. Był on współautorem „Basic Marketing: a managerial approach” z 1960 roku, gdzie rozwinął koncepcję 4P – produkt, cena, dystrybucja, promocja.
- Produkt, to kombinacja dóbr i usług, które salon kosmetyczny oferuje na rynku docelowym. W skład produktu wchodzą: różnorodność; jakość; design czyli projekt, wzór; jego cechy; marka; opakowanie; usługi około i po-sprzedażowe. Na podstawie zebranych informacji na temat potrzeb, oczekiwań, pragnień i upodobań klientek, salon opracowuje dobra materialne i usługi w taki sposób, aby ich cechy były dopasowane do owych informacji. Jest to kluczowe przy budowaniu przewagi konkurencyjnej.
- Cena, to suma jaką klientka musi zapłacić, aby otrzymać produkt czy w przypadku salonu usługę. Obejmuje to: cenę katalogową; zniżki; rabaty; termin płatności; warunki kredytu. Wysokość ceny stanowi odzwierciedlenie wartości produktu lub usługi dla nabywczyni, oraz narzędzie konkurowania z innymi salonami. Ustalanie ceny jest zadaniem niezwykle trudnym i wiąże się z wieloma zmiennymi, jak wysokość kosztów produkcji, wysokość kosztów sprzedaży, preferencje i potencjał zakupowy grupy docelowej, oferta cenowa konkurencji. Nie zapominajmy przy tym, że cena jest oczywiście źródłem przychodów salonu kosmetycznego.
- Dystrybucja, to wszystkie działania salonu których celem jest dostępność produktu lub usługi dla docelowych klientek. Istotne są tu: kanały sprzedaży; zasięg terytorialny; oferowany asortyment; lokalizacja; zapasy; transport; logistyka.
- Promocja to działania, które prezentują zalety produktu lub usługi, i przekonują klientki do przystąpienia do procesu wymiany. Podstawowymi narzędziami promocji są: reklama; sprzedaż osobista; promocja sprzedaży; public relations. Istotą promocji, czyli tak zwanej komunikacji marketingowej, jest dostarczenie klientkom wyczerpującej informacji o naszej ofercie, pozwalającej zwiększyć jej znajomość na rynku oraz ułatwiającej podjęcie decyzji o zakupie. Promocja odpowiada też za wyróżnienie własnej oferty, wśród istniejących na rynku ofert konkurencyjnych. Za pomocą narzędzi promocji buduje się wizerunek marki, przyciąga się nowe klientki oraz utrzymuje te dotychczasowe. Uzyskanie spójnej i wyrazistej identyfikacji produktu, usługi, marki, lub całego salonu, wymaga podejmowania zintegrowanych działań w zakresie całego marketing mixu, zorientowanych na stworzenie zarówno przekonującego przesłania, jak i odpowiednio dobranej formy przekazu
W ramach naszej oferty proponujemy: