Marketing Salonów Kosmetycznych

Promocja salonu kosmetycznego jako instrument polityki marketing mix

Wdrożenie orientacji marketingowej w salonie kosmetycznym wydaje się być kwestią zasadniczą, gdyż pozwala budować przewagę konkurencyjną na rynku, na którym pieniądze podążają wraz z klientką. Biorąc pod uwagę specyfikę rynku usług kosmetycznych, najbardziej odpowiednią częścią składową marketingu mix, bazującego na 4P, która pozwala taką przewagę konkurencyjną zbudować, wydaje się być promocja.

Promocja jest jednym z kluczowych elementów marketingu, który odnosi się do działań podejmowanych w celu promowania usług kosmetycznych i samego salonu wśród grupy docelowej. Promocja ma celu zwiększenie świadomości klientek, zachęcenie je do zakupu, budowanie pozytywnego wizerunku naszego salonu, a także budowania pozytywnych relacji z klientkami co w przypadku salonów kosmetycznych jest kwestią decydującą.

Na przestrzeni lat spojrzenie na zagadnienie promocji ewoluowało. W latach 60-tych ubiegłego wieku, Edmund Jerome McCarthy, twórca koncepcji 4P tak definiował promocję: Promocja to każdego rodzaju komunikacja marketingowa, wykorzystywana do informowania docelowych odbiorców (hurtowników, sprzedawców detalicznych, użytkowników, konsumentów końcowych) o względnych zaletach produktu lub usługi, jego (jej) cenie oraz dystrybucji, czyli o pozostałych komponentach marketingu mix. Celem promocji jest zwiększenie świadomości marki, wzbudzenie zainteresowania, generowanie sprzedaży lub budowanie lojalności wobec marki.

W dzisiejszej literaturze spojrzenie na kwestię promocji jest znacznie szersze. Można spotkać wiele definicji, jednak łączą je trzy podstawowe funkcje:

  • funkcja informacyjna,
  • funkcja przypominająca
  • funkcja pobudzająca.

Promocja jest pewnego rodzaju „relacją” między nadawcą, a odbiorcą przekazu promocyjnego (między salonem kosmetycznym a klientką). Zdaniem Philipa Kotlera promocja to prowadzenie wszelkich działań, zarówno informacyjnych, jak i propagandowych, mających na celu zwiększenie stopnia znajomości produktu, usługi, marki i firmy przez potencjalnych kontrahentów. Działania promocyjne mają w efekcie przyczynić się do zwiększania popytu na usługi oferowane przez nasz salon. Teodor Kramer promocję definiuje jako wejście w kontakt z potencjalnym odbiorcą – klientką i konsumentką danego produktu lub usługi. Henryk Mruk promocję postrzega jako zespół środków, za pomocą których firma komunikuje się z rynkiem, przekazując informacje o swojej działalności, produktach i usługach. Tadeusz Sztucki twierdzi, że promocja jest marketingowym oddziaływaniem na klientów i potencjalnych nabywców, polegającym na dostarczeniu informacji, obietnic i zachęty, skłaniających do kupowania oferowanych produktów i usług, a także sprzyjających wytwarzaniu przychylnej opinii o produkujących je i sprzedających przedsiębiorstwach.

W ramach polityki marketing mix, promocja jest ważnym elementem strategii marketingowej i powinna być zaplanowana zgodnie z celami i grupą docelową. Dobrze przemyślana i skuteczna promocja może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży, budowy lojalności klientek i wzmocnienia pozycji rynkowej naszego salonu. Polityka marketingowa, w przypadku branży kosmetycznej odnosząca się do marketingu usług, wymaga wprowadzenia odpowiednich narzędzi promocji, które poinformują klientki o ofercie rynkowej (ofercie świadczonych przez nas usług kosmetycznych), warunkach jej nabycia, ukształtuje pożądane wyobrażenie klientek o naszym salonie oraz dostosuje podaż do popytu. Promocja usług kosmetycznych powinna prowadzić do najkorzystniejszych dla naszego salonu sposobów osiągania celów, czyli:

  • utrzymania i zwiększenia poziomu zauważalności naszego salonu;
  • konkurowania z ofertami innych salonów kosmetycznych zlokalizowanych na tym samym obszarze;
  • informowania klientek o zaletach świadczonych przez nas usług i związanych z nimi korzyściach;
  • budowaniu przywiązania klientek do korzystania z naszej oferty;
  • budowaniu reputacji naszego salonu kosmetycznego.

Bardzo ważne jest trafne zdefiniowanie wyobrażeń klientek co to „kształtu” usługi, ze szczególnym naciskiem na pozakosmetyczne aspekty wpływające na wizerunek zarówno samej usługi, jak i naszego salonu. Profesor Henryk Mruk podkreśla, że w promocji dobrze jest oprzeć się na następujących zasadach:

  • zasada konsekwencji, która głosi, że działania zaplanowane i powtarzane są bardziej skuteczne od jednorazowych, przypadkowych;
  • zasada harmonii, czyli dążenia do zapewnienia spójności między stosowanymi instrumentami oraz umieszczanymi informacjami;
  • zasada powtarzalności, czyli powtarzania w ustalonych odstępach komunikatów;
  • zasada adekwatności, która polega na dostosowaniu narzędzi do segmentu klientek;
  • zasada nowatorstwa, czyli korzystania z technik kreatywnego tworzenia komunikatów;
  • zasada angażowania klientek w akcje promocyjne;
  • zasada integrowania wszystkich działań promocyjnych wokół postawionego celu.


W ramach naszej oferty proponujemy:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *